Cases

Kundeudtalelser og cases

Fejlsøgning hos DFDS Seaways

I forbindelse med et havari på et af DFDS’s skibe, blev Esbjerg Elektroservice rekvireret. Fejlen var på et bowthrusteranlæg ombord på et forsyningsskib.

Problemet var at finde på de 736 kW store bowthrustermotorer, hvor rotoren var kommet i berøring med statoren og dermed var skyld i et øget strømforbrug.

dfds.jpg

Der var flere servicefirmaer involveret i denne sag, da fejlen også kunne ligge i geardelen, eller i selve fundamentet ombord. Esbjerg Elektroservice lokaliserede fejlen efter lidt tid og denne var i motorens lejeskjold. Dette skjold var revnet og dermed var lejet ikke i stand til at centrere/styre rotoren under last.

Begge motorer blev taget ud af skibet. Den ene var så medtaget, at den måtte kasseres. Den anden blev repareret hos Esbjerg Elektroservice. Lejeskjoldet blev svejst op igen, kontrolleret af Nordisk Svejseteknik og godkendt. Rotoren og koblingen blev afbalanceret. Statoren vasket og ovntørret. Motoren blev nu samlet igen med nye lejer, og prøvekørt hos Esbjerg Elektroservice, samtidig med blev der udført en frekvensanalyse for at sikre at alt var i balance.

Arbejdet blev godkendt af rederiets inspektør, som var ankommet fra Norge og motoren blev nu bygget ind i igen. Det viste sig at rederiets søsterskibe også havde denne motortype indbygget,og ved gennemgang af motorerne fandt man her de samme fejlsymptomer.

 

Kontakt os og hør, hvad vi kan gøre for dig

Fibervision

Frank Jørgensen

"Elektroservice.DK har arbejdet for os i mange år og laver fortrinsvis eftersyn af anlæg, hvilket omfatter drivlinier og dc-motorer. Der er altid høj prioritet på problemløsning og det er 24 timer i døgnet."

© Elektroservice.DK      Forretningsbetingelser      Privatliv og cookies

Website - Lund & co