Cases

Fejlsøgning hos DFDS Seaways

I forbindelse med et havari på et af DFDS’s skibe, blev Elektroservice.DK rekvireret. Fejlen var på et bowthrusteranlæg ombord på et forsyningsskib.

Problemet var at finde på de 736 kW store bowthrustermotorer, hvor rotoren var kommet i berøring med statoren og dermed var skyld i et øget strømforbrug.

dfds

Der var flere servicefirmaer involveret i denne sag, da fejlen også kunne ligge i geardelen, eller i selve fundamentet ombord. Elektroservice.DK lokaliserede fejlen efter lidt tid og denne var i motorens lejeskjold. Dette skjold var revnet og dermed var lejet ikke i stand til at centrere/styre rotoren under last.

Begge motorer blev taget ud af skibet. Den ene var så medtaget, at den måtte kasseres. Den anden blev repareret hos Elektroservice.DK. Lejeskjoldet blev svejst op igen, kontrolleret af Nordisk Svejseteknik og godkendt. Rotoren og koblingen blev afbalanceret. Statoren vasket og ovntørret. Motoren blev nu samlet igen med nye lejer, og prøvekørt hos Elektroservice.DK, samtidig med blev der udført en frekvensanalyse for at sikre at alt var i balance.

Arbejdet blev godkendt af rederiets inspektør, som var ankommet fra Norge og motoren blev nu bygget ind i igen. Det viste sig at rederiets søsterskibe også havde denne motortype indbygget,og ved gennemgang af motorerne fandt man her de samme fejlsymptomer.

Om DFDS Seaways Crown Of Scandinavia

Skibet har sejlet i Scandinaviske farvande siden 1994. 

Der er plads til 1.940 passagerer og 450 biler. 

Når der skal udføres eftersyn og service bliver skibene sejlet til Esbjerg, hvor Esbjerg Elektroservice udfører service på blandt andet motorer og gear.